Sunday 27 July 2014

raya 2014


Assalamualaikum

masuk ni dah pos kedua saya typing pasal hari raya. bila tulis tu lupa nak save terus terpadam. sabar jelah hati. esok dah nak raya yayy. tahun ni saya raya Singapore sebab last year dah raya dekat Kedah. sekejap sangat rasanya Ramadhan kali ni. safra rasa puasa tahun ni yang saya paling banyak buang. ada 11 hari kena ganti. campur dengan masuk hospital dan cuti bulanan. tahun ni pun nak tak sempat nak khatamkan Quran :( banyak benda saya uruskan. harap tahun depan kalau ada umur yang panjang boleh cuba untuk khatam lagi.

walau apa pun saya tetap juga seronok sebab tahun ni raya di tanah air hehe. boleh la raya dengan keluarga. sebab kalau ikut perancangan, tahun depan memang nak raya perantauan. baju raya tahun ni colour hijau gold. hahahaha tak reti nak cakap warna macam mana. takpe la warna apa pun tak kisah dapat baju kurung baru untuk raya pun dah suka

saya balik Malaysia tahun ni tak keluar ke mana sangat pun. banyak masa habis dekat rumah uruskan persiapan untuk raya. tahun ni ada 4 jenis kuih homemade hehe. Alhamdulillah kakak mampu sumbangkan kuih yang tak seberapa je la untuk rumah. nak tolong benda lain tak tau apa nak tolong. gambar dekat atas tu saya ambik masa tengah anyam ketupat tadi pagi dari pukul 10 pagi sampai 3 petang dekat dapur. sesi menganyam ketupat beramai ramai. macam macam jenis ketupat. ada ketupat anyam dan ketupat palas. papa kerja ikat ketupat, maria masukkan beras, daniel asingkan daun, mama dan safra anyam. 

masa saya umur 10 tahun arwah moyang, nenny dengan mama dah ajar safra anyam ketupat. pesan orang tua keluarga saya,

"semua perempuan dalam keluarga kita kena tahu anyam ketupat dan tahu ikat tali leher"

atas sebab itu saya dah dibiasakan untuk anyam ketupat dan ikat tali leher. semua jenis ketupat saya belajar. sebab mama orang selatan lahir dekat Singapore. orang selatan pakai ketupat anyam. ketupat palas pula untuk orang di utara sebab papa safra lahir Kedah. jadinya ketupat anyam dan ketupat palas saya kena belajar. kalau mama dan papa orang utara dan selatan, safra orang mana haha. saya lahir Gerorgetown, Penang. anak mamak ni safra ni haha 

sedar tak sedar dah sebulan lebih saya dekat Malaysia. masa berlalu dengan sangat cepat. nanti awal September saya dah balik UK. bermula balik rutin pegang buku dan exam. tak apa safra, setiap yang berlaku adalah kenangan. jadi kena treasure baik baik. saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin untuk semua. berhati hati di jalan raya untuk diri sendiri dan semua yang pulang beraya di kampung :)