Tuesday 15 April 2014

cantik

Saya tengah demam. Batuk selesema and sakit tekak juga. Sekarang tengah spring. Rasanya demam kali ni hay fever. Which is common la jugak bila musim pollen grains terbang terbang dalam udara. 

So alkisahnya bila demam ni saya buat la cuti sendiri. Saja tak masuk kampus, tak attend kelas. Alasannya. Tak sihat. Haha. Sampaikan sekolah call directly ke phone tanya awat tak register nama untuk new semester. Masa dapat call tu rasa takut sangat nak jawab hahahaha. Sebab mana pernah kampus nak directly call unless kalau buat salah or ada benda yang tersangat penting macam family dekat Malaysia sakit and lain lain.

At last. Saya biar je phone call tak berjawab huu. Saya hantar email bagitau tak larat nak balik kampus. Kepala berat sangat.

"Thank you so-very much for ringing me up. I wasn't aware with the phone call. It was literally my mistake that I've forgotton to reply your email as soon as I've come across it 2weeks earlier. I've just got back from the USA and didn't manage to get online as at times, I didnt turn on my data roaming. 

I guess I have to leave you temporarily with the fact that I am unwell right now. Please do not worry any longer and hope to see you soon."

Hehe. Pandai pula sekolah cakap.

"I was not sure what could have happened but knowing you are okay and in UK, that actually helps.
I will tell your programme manager that you are unwell and in Croydon so that you are not disturbed again - if you can let me know an idea of when we can expect you to come back, that would be great.

Till I see you, I wish you a speedy recovery and do hope you are not in pain."

Teringat pula. Dulu tahun 2012 balik dari USA pun demam juga. Tapi tu demam lain. Tu sebab panas sangat. Kali ni memang sebab environment kot. Sebab sejak balik dari America, safra overnight rumah kakak saudara. Budak budak kecik dalam rumah ni semua tengah tak sihat. Semua kena hay-fever. Allergy dengan pollen and debu debu masa musim spring. Lagipun masa trip America haritu saya tak rehat sangat. Hari hari keluar. Badan tengah lembik lah ni senang je sakit. 

Rindu sangat nak tulis diary dekat blog ni. InsyaAllah. Doakan safra ada masa yang cukup okay. Saya cuba update sekerap yang mungkin.
Bila baca balik entri entri dulu. Saya baru ingat yang saya hutang banyak sangat cerita dan gambar. Winter trip ke Spain dan Europe pun belum sempat lagi safra update. Haih 
Hopefully trip ke Amerika ni safra dapat update very soon hehe. Sebelum my hectic routine begins. 

Ok anyway. Tajuk atas tu "cantik"

Safra cantik ke?

Hahahaha. Statement yang sangat entah apa apa. Tak, saya serious ni. Safra ni cantik ke -_- sebab saya ni macam naive. Tak pernah faham kenapa and bagaimana. Apakah, siapakah, bilakah dan dimanakah. 
Saya selalu tertanya. Macam mana nak ukur cantik seorang perempuan. Macam mana nak ukur cantik seorang lelaki. Haha. Lelaki handsome kot. Bukan cantik. But. Personally i'd rather stand up for lelaki yang cantik instead. Takmau la lelaki handsome. Nanti kena compete hehe. 

Lelaki yang cantik bagi saya. Baik akhlaknya, baik perangainya, baik hubungan dia dengan manusia, haiwan dan dengan Pencipta. Wah ini lelaki idaman saya. Geli sangat ayat.

Lelaki yang cantik bagi saya. Lelaki yang hormat orang tua dan kaum perempuan. Ini baru gentleman. Kalau lelaki handsome harap muka good looking tapi tak ada sifat kebaikan dan kelembutan. Tak handsome okay. 

Sebab safra perempuan. Jadi bolehlah saya bercakap pasal lelaki. Tapi pasal perempuan. Macam mana nak tau dia cantik? Cuba cakap sikit. Macam mana seorang lelaki mengukur kecantikan seorang perempuan? 
Macam yang safra cakap tadi ke. Baik akhlaknya, sifatnya dan hormat perempuan tu dekat orang orang sekeliling? Itu ke kecantikan seorang perempuan? 

Dulu kan. Saya selalu berangan. Berangan nak cari lelaki idaman. Hahahaha. Nasib baik berangan tu free tak kena bayar. Saya berangan. Ciri ciri lelaki idaman safra:

Kena pakai cermin mata. Sebab saya rabun. Jadi kena sama sama rabun haaha. Lepastu kena putih or cerah dari saya. Kena pandai dari saya. Tak hisap rokok and tegas dari safra. Kerja dia nanti mesti lagi tinggi dari saya. And the list goes on....

Hehe. Berangan tu percuma. Jadi silalah berangan banyak banyak. Mana tahu. Bila kita berangan. Allah perkenankan permintaan kita :P dapat seseorang yang kita cakap cantik tu. Amin insyaAllah. 

Kadang kadang. Kita tak tahu pun makna "cantik" tu apa. Saya jujur. Sampai sekarang saya tak pernah faham cantik tu macam mana. Perspektif (amboi ayat) dan persepsi mana saya nak kena tahu. Bagi safra. Cantik tu cantiklah. Haha. Baju, rumah, orang - ini semua cantiklah and so on. Tapi kita terlupa pula. Cantik di mata Allah lain. Cantik manusia lain. Cantik rumah lain. Cantik baju dan kereta lain. Cantik. 

Kadang kadang. Kita pun tak sedar kita ni cantik ke buruk. Macam saya cakap tadi. Safra ukur cantik lelaki sebab safra perempuan. Tapi nak ukur cantik perempuan, manalah saya tahu. Saya pun tak tahu perempuan tu kena cantik dekat mana hehe. Bagi saya. Cantik seseorang perempuan itu bila dia ada rupa yang sangat lawa and cantik. 
Wahh. Cantiknya. Lawanya. 

Saya pun tak tahu saya ni cantik or buruk. 
So, regarding the statement earlier. 

Safra cantik ke? Hahahaha 

Nanti saya rajin. Saya belajar lagi apa definisi cantik sebenarnya. Biasalah orang tengah tak sihat. Entri dekat blog pun entah apa apa. Till we meet again. Next post, teaser trip Amerika :)