Wednesday 16 July 2014

r i n d u


Ku selalu, 
merindu cintamu
Yang selalu ada di jiwaku
............... 
...............

*Ella ft Shah- Ku Merindu starts playing in the background* hahahha ok dah nak serious.

Apa tu Rindu?
Saya google definisi rindu hehe. Banyak maksud  " r i n d u " yang saya jumpa. Salah satunya:
Rindu ialah cinta (sayang) yang berlebihan dan ada sedikit perasaan yang sukar dicakap, disertai dengan menjaga diri dan ada juga yang diikuti dengan kerendahan hati. 

Ada kisah yang safra nak letak dekat sini. Sirah Nabi dan sahabat. 

Setelah pernikahan antara Ali dan Fatimah, Fatimah telah berterus terang dengan Saidina Ali akan sesuatu perkara, "Wahai Ali, sebelum aku menikahi engkau di Kota Mekah, ada seorang lelaki yang telah menjadi idola di hatiku. Aku sangat ingin kelak dia menjadi suamiku. Tapi semua itu aku simpan di dalam hatiku." kata Fatimah. "Kalau begitu, engkau menyesalkah mengahwini aku? Tanya Ali. "Tidak. Kerana pemuda itu adalah engkau." Jawab Fatimah

Istimewanya rasa rindu tu. Maha Suci Allah yang menciptakan rindu itu sebagai satu perasaan yang indah.

Kadang kadang rindu ini boleh datang walaupun baru semalam berjumpa dengan seseorang. Jadi tidak menjadi mustahil andai rindu datang apabila sudah bertahun-tahun tidak bertemu.

Namun perasaan rindu itu tidak boleh disuka-hatikan oleh mana mana pihak. Umpama menggunakan peluang untuk berbuat tidak baik kepada orang lain. Sama seperti perasaan lain, rindu juga adalah satu perasaan yang baik pada asalnya. Tapi ada masa rindu itu boleh menjadikan seseorang melakukan sesuatu ke arah yang bertentangan dengan kebaikan. 

Macam safra. Saya belum ada anak lagi buat masa sekarang. Yela belum kahwin nak ada anak apanya safra haha. Tapi perasaan rindu dekat anak (atau anak-anak) dah ada hehe.
Rindunya. 
Tak sabarnya. 
Untuk jadi seorang ibu. 
Jumpa pun belum pernah tapi saya boleh rindu. Ini belum cerita pengalaman mengandungkan dan melahirkan anak. Mesti lagi terharu (InsyaAllah, safra. Satu hari nanti)
Kalau safra yang belum pernah rasa pengalaman menjadi seorang ibu boleh rindu dekat anak anak. Apatah lagi orang yang sudah menjadi ibu. Mesti perasaan terharu dan seronok yang berkali ganda. 
Semoga safra mampu menjadi seorang ibu yang baik untuk anak anak safra nanti. InsyaAllah.